Flygvapen frivilliga

I lördags kväll kom jag hem efter 12 dagar av hårt arbete. Uppgång klockan 6 näst intill varje dag och läggdags (tapto) runt 22. Alltså var det avslutningsceremoni lördags och hemgång. Uppackning i söndags morse och packning inför Frankrike söndag kväll.

Hela gänget i en bild!
Foto: Fvrf ungdom

Vad var det som gjordes under dessa 12 dagarna jag var borta då? Tekniskt sett är det en inledning till försvarsmakten i allmänhet med en liten inriktning på flygvapen. Att jag åkte hem igår känns helt sjukt. Tiden där borta gick otroligt fort och jag känner på många sätt att den har gett en hel del. Allt från att jag, utan att tänka på det, ställer mig i ”manöver” när jag står vanligt, till att jag pekar med hela handen och sätter tider på allt.

Till Ronneby anlände jag den 25/6-2019. Det hela startade då med incheckning, få våra rum (logement) och plutoner samt grupper. Alltså liten inblick i vilka det är vi ska umgås med närmsta tiden. Även första dagen blev det en utbildning i handtvätt, sängbäddning och utbildning av de grader som används inom militären. På kvällen blev det även en jogging tur runt området innan kvällsfika. Därefter var det läggdags som varje dag var mellan 21:45-22:30, beroende på vad som har gjorts under dagen och hur mycket tid vi fått till kvällsfika och inte.

Andra dagen startade klockan 06:00 då vi skulle ha bäddat sängarna innan frukost. Sedan drogs det tillbaka till kasern för att få en kurs i hur man städar, med visitation. Vilket då betyder att vi ska städa vårt egna rum och ett till städområde, vilket för mitt logement blev toaletterna på övervåningen. Därefter fick vi ut våra uniformer från förrådet och genom en lång genomgång skulle vi ha fått alla saker och sedan ha lärt oss vart de ska ligga någonstans i skåpet. Även allt de slutade med en visitation. Kvällen bestod av mobiltid och kvällsfika innan det var dags för läggdags.

Under torsdagen hade vi vår första riktiga morgon. Dagens start var vid 06:00. Vid 06:30 skulle uniform och säng vara bäddad och näst kommande tid var 07:45 då hela kasern skulle vara färdig städat samt att frukost skulle ha ätits. Vi levde alltså i en konstant stress med en ny tid att hela tiden förhålla oss till, och om vi kom minsta sekund sen fick alla en rejäl utskällning. Resterande av dagen var det sedan studiebesök uppe i tornet där de kontrollerar flygplanen som landar, lyfter och är i luftområdet. Vi hade även ett studiebesök hos flygbasjägarna och flygteknikerna där vi fick kolla vapen, utrustning och testa att sitta i en ”JAS 39 GRIPEN” vilket var riktigt coolt. Innan dess fick vi även se flygplanen starta och inte uppe ifrån tornet som tidigare utan nere vid starten. Kvällen bestod sedan av sy-tjänst vilket betyder att vi skulle sy på vårt ungdomsmärke, ett märke om sommarkursen och (om vi inte redan hade det) Sverigeflaggan på vänster arm. Därefter väntades läggning.

Varje morgon såg därefter likadan ut, utan några som helst omständigheter. Vi startade dagen med att bli väckte klockan 06:00, med en låt som våra befäl som sov över valde ut. Därefter skulle det bäddas och kläs på uniform innan klockan slog 06:30. Sedan var det frukost och städning innan 07:45/08:00 beroende på vilka våra befäl var för morgonen. Om man frågar mig så är det rätt skönt. Samma planering vardera morgon och det är bara att göra, inget att säga emot.

Fredagen bestod sedan av sjukvård. Alltså hade vi vår första riktigt lugna dag som bara handlade om första förband, LABCDE som är larma, air, breathing, circulation, disability och exposure. Ett lätt sätt att få koll på skadad efter olycka. Under dagen fick vi även genomföra vårt första tvättbyte och efter middagen var vi ute och sprang. Vi fick där välja mellan att springa 3, 5 eller 10 kilometer på X-antal minuter och med tanken på att jag inte har de bästa benhinnorna så ”sprang” jag 3 kilometer på 20:38, och den tid vi skulle ha behövt komma under var 20:00. Däremot är jag nöjd eftersom jag inte mår helt hundra i underbenen plus att jag inte har sprungit sedan förra sommaren.

Under helgen började det riktigt roliga. Vi startade med vapenlära, exercis (alltså marschera och vända med mera) och slutade första dagen med en lång skön kväll där vi fick duscha, snacka och bara ha kul. Söndagen bestod sedan av flygning där även jag fick chansen att flyga planet stora delar av turen. Efter det var det ett så kallat multitest där vi fick testa övningarna man gör när man mönstrar. För mig kunde det både ha gått bättre och sämre. Vissa resultat är jag inte nöjd med alls medan andra var desto bättre. På armhävningar och sit-ups klarade jag nästan max. Armhävningarna blev 26/28 och sit-ups:en låg på 54/60. Däremot var inte rygghänget och armhänget lika bra. I rygghänget hängde jag i 1,5 minuter ungefär, men jag hade nog klarar längre om jag hade haft bättre personer som satt på mina ben med tanken på att jag avbröt för att mina vader åkte upp i luften. Armhänget kan vi inte ens tala om. Jag klarade 13 sekunder och det lägsta var egentligen 15, men jag tänker att det är något man kan öva till.

Efter multitestet blev det lite mer exercis eftersom vi hade en stund över innan middagstid. Efter middagen blev det sedan orientering.

Måndag morgon startade som de tidigare dagarna. Efter klockan 08:00 bar det iväg ut i fält, utan övernattning. I fält fick vi lektioner i att sätta upp tält, tvaga sig (tvätta sig) och att äta 24h påsarna. Och det här med tältbygge är man nu proffs på… Att sätta upp och ta ner tältet på tid ca 5 gånger av varje är inte det roligaste, men det lönar sig tillslut och vi blev snabbare och snabbare för varje gång. Vi fick även lära oss marschera en längre sträcka (ca 40 minuter) och vi hade vass egg utbildning i yxa, kniv och såg. Därefter marscherade vi hem och fick en kväll i civila kläder innan mobiltiden.

Samarbete under tältuppsättning
Foto: Fvrf ungdom

Tisdagen den 2/7 hade vi skjutning för första gången. Min förmiddag bestod av att ta bussen till Karlskrona för att skjuta hela förmiddagen och sedan äta fältmat till lunch. Under eftermiddagen lärde vi oss bygga bårar, vilket även det blev en tävling på tid i slutet. Som snabbast satte vi upp båren, fick godkänt och tog ner den igen på under 2 minuter och 30 sekunder, tillsammans i grupperna och med 3 bårar. Efter bårbygget fick vi även tid till att putsa skorna i ungefär 1 och en halv timme. Så vi kan säga som så att skorna var glansiga sen, även om det försvann efter att ha gått på grusvägen tillbaka till värmestugan där vi var tvungna att städa av.

De sista två dagarna med hårt jobb närmade sig och under onsdagen började vi med sambandstjänst och hinderbana för att förstå dessa koncepten inom försvarsmakten. Visst var sambandstjänst kul, men att sitta och läsa upp; ”Adam-Bertil, Adam-Bertil” : ”Adam-Bertil, kom” : ”Adam-Bertil från Adam-Adam” o.s.v var inte det mest intressanta jag har gjort i mitt liv. Redan efter några minuter läste jag och min kompis upp det med mer sagolika röster och som att de var kärleksdikter. Hinderbana var däremot kul. Vi fick ett riktigt bra samarbete i gruppen och alla tog sig igenom den 2 gånger utan några större skador än blåmärken.

Efter lunchen började vi tillsammans att vandra ut i fält igen för att spendera natten. Hela eftermiddagen och kvällen bestod sedan av att sätta upp ett läger med tält, hygienplats, p-grupp (kisse plats, en för tjejer och en för killar) samt b-grupp (bajsplats). Under kvällen kom vi även nära våra instruktörer innan vi alla skulle sova vid 21.30.

Dagen efter, eller snarare under natten… Iallafall, klockan 04:00 sköt de upp varnings raketer och alla var snabbt tvungna att klä på sig, packa ner anläggning och ställa oss redo för att marscher iväg. Vid 06:30 satt vi sedan vid hinderbanan ännu en gång för att utföra den sista prövningen. I våra grupper skulle vi gå runt i övningsskogen samt till hinderbanan där alla startad. Totalt gick vi runt till 8:a olika ”stationer” eller som vi kallar det ”UPK:er”. Vi startade tekniskt sett att gå vid 06:00, och min grupp kom hem igen runt 15:20, vilket gjorde att vi totalt gick mellan 1,2-1,6 mil under hela dagen mellan alla stationer. På eftermiddagen fick vi tid att ta hand om oss själv samt vårt materiel medan vi väntade in de andra grupperna som anlände allt från 15 minuter efter oss till 2 timmar. Efter det bestod kvällen av finmiddag med alla instruktörer och elever. En middag med filmvisning av ledarna när de skulle sätta upp ett tält, bilder från alla dagar och en imitation. Sedan kom mobiltiden och läggdags.

Men vad innehöll dessa stationerna då?

UPK 1

Första stationen var hinderbanan där vi helt enkelt skulle ta oss igenom den med hela gruppen i mål. På snabbaste möjliga tid som sedan skulle sammanställas. Gruppen jag tillhörde fick en tid på 6;07 minuter vilket var en bra tid med tanken på att en skadades och inte kunde avsluta. Däremot var han med resterande av dagen och kunde gå under hela tiden.

UPK 2

Andra stationer bestod av skjutning. 20 skott som skulle fördelas med 2 på varje person och resterande ska fördelas hur gruppen vill. Målet med denna station var att få en sådan lite träffbild som möjligt, vilket vi lyckades bra med enligt mig.

UPK 3

Tredje steget var ett memory där vi skulle komma ihåg så många saker som möjligt, även texter och färger för att skaffa sig poäng. En gren som jag inte tror var vår starkaste men som ändå måste ha gott helt okej, däremot kunde den nog ha gått mycket bättre. Vi skulle komma ihåg och skriva ner allt mellan vita handskar, sergeant och korpral hylsor och deodorant.

UPK 4

På detta stället skulle vi på så snabb tid som möjligt bygga ihop en bår, spänna fast två vattendunkar och sedan springa en bana med båren och hela laget. Bana bestod av gropar, backar och stenar vilket vi ändå löst ganska bra. För att inte veta vad som väntade oss gick det bra.

UPK 5

Denna station var väldigt speciell. Vi fick uppleva att vara först till en bilolycka, orsakad av ett rattfylla. Föraren satt kvar bakom ratten vid medvetande men skadad. Passageraren eller en annan person låg framför bilen, helt blodig och medvetslös. Vår uppgift var att hjälpa de skadade. Jag skulle säga att det ändå gick bra förutom att vissa av oss hamnade i chocktillstånd, vi glömde ringa ambulans och att jag gick runt och skrattade lite lätt för att förstå vad jag skulle göra. Därefter gick det ändå bra. Vi la tryckförband, kollade andning och la i stabilt sidoläge. Däremot fick jag bli påmind av ”ambulanspersonalen” att kolla i vilken grad av medvetslöshet han var i, men även det checkades av tillslut.

Denna station var helt klart den roligaste och mest seriösa stationen. Under hela grundskolan och gymnasiet har vi gått igenom första hjälpen och liknande, och fått praktisera detta på en docka. Att först få lära sig om sjukvård och sedan praktisera det i ”verkligheten” var en helt ny nivå på det och man insåg då hur bra det är att kunna samt vad som sitter i ryggmärgen och inte.

UPK 6

Utan tvekan varv detta den tråkigaste och mest ångestframkallade stationen. Efter att ha satt upp och tagit ner tält ett 10-tal gånger var det absolut inte det vi ville skulle komma. Men såklart kom det, och allt handlade om att få en så bra tid som möjligt. Jag tror att vi skulle fått en bra tid om det inte vore för vår funktionär som la på 2 minuter för att vi använde yxan fel. Vi fick även höra att han hade släppt i väg en hel del fel på senare tält än på vårt som byggdes upp som nummer två. En liten irriterande del som gjorde ont i själen.

UPK 7

Just denna station har jag inte så bra koll på. Vi var 8:a stycken i min grupp, och stationen gick ut på att 3 stycken skulle väljas ut för att spana och smyga sig fram till olika föremål. Jag var då en av de 5 som väntade på att de andra skulle bli klara vilket resulterade i en rast.

UPK 8

Den sista stationen, fast för vår del den första, var att kasta granater i olika lådor för att samla poäng. Sammanlagt var det 20 granater som skulle kastas och vi var alla riktigt urusla på det. Totalt samlade vi ihop 7 poäng, vilket var bättre än vissa andra, men det betyder inte att det var bra.

Torsdagen var alltså en lång dag vilket gjorde att fredagen var ganska lugn, men vi hade såklart inte slutat uppföra oss eller jobba. Vi startade dagen med att dra på oss våra uniformer och äta frukost. Sedan tillbaka till kasern för att byta om till overall och städa som vanligt innan det var dags för materiel vård. Framför allt skulle fältutrustningen vårdas såsom tältduk, spis, presenning och resterande av utrustningen. Under dagen fick vi även packa ner alla våra kläder i stridsryggsäcken och trossen för att lämna tillbaka allt förutom uniformen, en t-shirt och ett par strumpor. Allt var väldigt lugnt och stillsamt och vi fick sluta dagen med att köra ett genrep inför avslutningsceremonin.

Under lördagen träffade vi våra föräldrar efter 12 dagar. En träff med blandade känslor. Två veckor g väldigt snabbt och att det redan är över är ganska sjukt. Jag hade lätt kunna hålla på ett tag till. Men under dagen fick vi börja med att städa av kasern inför vår slutliga visitation som var mycket noggrannare än tidigare visitationer. Sedan var det bara att vänta in föräldrarna som kom runt 12 snåret och då väntades lunch och bildspel innan avslutningsceremonin tog plats.

Inte den finaste bilden, men den fick ändå vara med

Dessa dagarna har varit grymma, spännande och intressanta. Vi alla har skrattat, gråtit, haft frustrationer och mått skit. Allt under samma tillfälle och vid olika tillfällen, men att ha gått igenom hela kursen är fantastiskt och det hade varit svårt att göra det utan vissa av instruktörerna och inte minst utan några av eleverna som gjorde allt mycket enklare och roligare. Jag är glad att jag gjorde detta, men samtidigt lite besviken att jag inte åkte tidigare år eftersom jag nu var en av de äldsta och fick umgås en hel del med 04:orna, som visst är okej, men inte alltid lika kul att umgås med som med de som är äldre än mig. Däremot kanske jag inte hade klarar av det på samma sätt tidigare år som jag gjorde i år, allt är ju relativt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )